Wat is stakeholdermanagement?

Voor iedere professional die te maken heeft met public affairs, advocacy of communicatie is stakeholdermanagement een belangrijk onderwerp van zijn werk. Hierbij is het belangrijk om de cruciale actoren te identificeren in de omgeving van het bedrijf. U kunt in de praktijk starten met stakeholdermanagement door in kaart te brengen welke mogelijke actoren impact hebben op uw issue. stakeholdermanagement is zowel intern als extern in te zetten.

Waarom toepassen binnen uw bedrijf?

Het is vrijwel nooit mogelijk dat het hele bedrijf het eens in met de lopende projecten. Ieder persoon kan er anders instaan en zijn eigen idee├źn hebben. De medewerkers kunnen uiteenlopende verwachtingen hebben over het project. Vraag daarom advies van een bedrijf die hierin gespecialiseerd is, zoals Public Matters

Wat levert het op?

Door deze management goed uit te voeren kunt u verrassingen beperken in de toekomst, of zelfs voorkomen. De eerste stappen in deze aanpak zijn bedoeld ter onderzoek. Er veranderd dus nog weinig in het begin. Vanaf het moment dat het team met oplossingen komt en daadwerkelijk uitvoert, kan er mooie resultaten worden geboekt. Houdt er rekening mee dat stakeholders niet altijd positief zullen reageren. De impact die gemaakt wordt op het personeel kan leiden tot problemen. Een medewerker die na jaren een andere werkplek krijgt kan negatief reageren. Door een goede analyse te doen krijgt u inzicht over het onderwerp en de belangen van anderen. Er zal een groep zijn die geen voorstander is van het project. Deze zullen zich minder gehoord wanneer er niet naar hen geluisterd wordt. Daarentegen zal er ook een groep zijn die profijt zal hebben met het project. Zij zullen zich achter u scharen. Het is dus belangrijk dat u hier een balans in vindt.

Interne stakeholdermanagement

Wanneer het wordt ingezet binnen de eigen organisatie, is er sprake van intern stakeholdermanagement. Bij een bedrijf kunt u denken aan nieuwe manieren van samenwerken. Maar ook wanneer de huidige systemen worden gedigitaliseerd. Bij een verandering binnen de organisatie moet u ervoor zorgen dat de medewerkers ook hiermee instemmen. Als dit niet het geval is wordt het implementeren moeilijk en misschien wel onmogelijk.

Externe stakeholdermanagement

Naast het feit dat u stakeholdermanagement intern kunt inzetten, kan het ook buiten de organisatie. Hierbij kunt u denken aan fusies en overnames. Logischerwijs heeft u dan contact met personen vanuit andere organisaties. Voorbeelden van externe betrokken partijen zijn: leveranciers, investeerders, adviseurs en klanten. Daarnaast kunt u ook denken aan klanten de pers en media, concurrenten en samenwerkingspartners.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *